Doei Sydney, Halloo New Zealand - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Shirley en Meander - WaarBenJij.nu Doei Sydney, Halloo New Zealand - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Shirley en Meander - WaarBenJij.nu

Doei Sydney, Halloo New Zealand

Door: Shirley

Blijf op de hoogte en volg Shirley en Meander

27 Februari 2020 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hoi lieve mensen,

Als eerste vertel ik jullie nog over onze dagen in Sydney.

Nadat we onze spaceship ingeleverd hadden zijn we naar onze slaapplek gegaan. Een appartement in de stad, voor ons gevoel heel luxe, na 2 weken in een auto geleefd te hebben. Helaas kunnen we hier maar 1 nacht blijven.
De volgende dag verhuizen we onze spullen en kunnen dan eindelijk Sydney verkennen.
We beginnen met Bondi Beach. Ik heb vaak Bondi Rescue op tv gekeken dus ik vond het geweldig om het nu in het echt te zien. Meander wilde de zee in en ik zat een beetje teleurgesteld op het zand. Bondi rook niet fris en er lagen zoveel takken op het strand. Al gauw werd Meander uit het water gefloten. Ik zie hem nog staan met zijn houding “wat is, zo diep ben ik toch nog niet in de zee”. Nou het strand was eigenlijk gesloten want er was een cycloon geweest waardoor er zoveel takken aangespoeld waren en rioolwater was de zee ingekomen. Niet de beste omstandigheden dus. De surfers en andere zwemmers trokken zich er niks van aan, je zag ze soms zelfs tussen het bruine schuim zitten. Na wat rond gekeken te hebben zagen we zelfs een reddingsactie, 3 helicopters, 2 boten, 2 ambulances en veel politie. Later hoorde we dat er 1 man was overleden en 1 vrouw in coma lag.

In Sydney city gaan we naar de Royal Botanic Garden, het Opera House, Harbour bridge, St. Mary Kathedraal, Hyde park, Observatory Hill en The Rocks.
En zoals de meeste mensen wandel je door de gezellige straten.

Om de dagen af te wisselen en de drukte te ontsnappen. Lopen we de beachwalk. Een 8 km wandeling langs de mooie stranden van Bondi naar Coogee Beach. Hier en daar zie je surfers wat mooie golven pakken, jammer genoeg heb ik nog steeds niet de echte grote golven gezien.

En toen was het alweer 18 februari, mijn dag want ik ben dan jarig. Zoals de meeste weten vier ik mijn verjaardag altijd minimaal, maar nu in Sydney wilde ik er iets aparts van maken. Gisteren een hele planning gemaakt want mijn “tiener droom”, het lopen boven op de Harbour bridge dat ging hem niet worden. Ik heb dat ooit in een film gezien en dat is wat ik zou willen, maar een prijs van 310dollar per persoon wilde ik niet betalen. Alle dingen die ik wel speciaal vond hadden uiteraard ook een flink prijskaartje, wat het echt niet waard is. Dus maakte ik een eenvoudige maar leuke planning.
We begonnen de dag bij Darling Harbour, we pakte de ferry naar Luna Park. Wat een pech het park was gesloten. Daarom bleven we op de ferry naar Circular Quay. Wij zijn voornamelijk van de gezonden gerechten maar ik vind dat er taart hoort op je verjaardag. Bij The Rocks ligt een Guylian-Belgische chocolade restaurant. Bekend van de chocolade zeevrachten. Een heerlijke kop pepermunt tee met een chocolade lava cake met een bolletje ijs voor mij en voor Meander een chocolade milkshake. Hoe lekker het ook was, ik kreeg het niet op.
Onze tocht ging verder in Circular Quay namen we de ferry naar Manly. 40minuten durend tochtje waarbij je een prachtig uitzicht hebt op het Opera House, Harbour bridge en de grote gebouwen van Sydney. Manly vond ik niet heel bijzonder, maar ik deed het puur voor het mooie ferry tochtje.
De bedoeling was om zonsondergang te kijken vanuit de Royal Botanic Garden met uitzicht op het Opera House en erna Sydney in het donker te zien. Onze plannen werden echter omgegooid. Een jongen kwam naar ons toe of we naar de open air bioscoop wilden. Hij kon zelf niet en vond het zonde van de kaartjes. Wat leuk een cadeautje van een vreemde. In plaats van zonsondergang kijken en dan eten, gingen we nu eten in een restaurantje langs het water. Daarna was het tijd om naar de film te gaan. Een enorm scherm in het water, rechts ervan uitzicht op het Opera House en de Harbour bridge en links ervan de grote gebouwen. Inmiddels was het ook al donker en het zag er fantastisch uit. De film zou niet onze keus zijn. Helaas zijn we ook eerder vertrokken, we moesten nog met de trein terug en onze spullen inpakken. Morgen verlaten we Australië en moeten vroeg op.
Ondanks dat ik mijn familie miste heb ik een geweldige verjaardag gehad.

19 februari was het zover, we hebben er zo lang naar uitgekeken. We vliegen naar New Zealand-Christchurch. Na een korte nacht was ik al blij dat we optijd op het vliegveld waren. In de rij kijk ik Meander aan, “ Og weet je wat we vergeten zijn”. Hij knikt en zegt “shit, niet hardop zeggen” (in de hoop dat de gedachten weer weg vliegt). Helaas we mochten niet mee vliegen, want we hadden geen uit ticket. Pfff haha hoe vaak is ons dit nu al gebeurd? We leren het ook nooit he, of mogen we zeggen we waren gister laat thuis en we waren zo moe dat we onze checklist vergeten zijn.
Er is nog tijd genoeg dus als eerste boeken we een ticket wat ongeveer 20dollar kost, dit is eigenlijk een nep ticket maar het werkt wel. Alleen komt de ticket niet en we zien de tijd voorbij tikken waardoor we dus toch een echte ticket geboekt hebben voor 20 april.

Voordat je het weet land je in Christchurch. In het vliegveld hadden we al mooi ons douaneformulier (welke goederen je het land in brengt) ingevuld.
We vonden de douane in New Zealand strenger dan in Australië. Als eerste heb je paspoort controle, daarna ga je naar de douane en bespreek je het formuliertje wat je ingevuld hebt. Wij hadden toch een aantal “ja” vinkjes staan. Je kan beter ja invullen en dan de vragen beantwoorden dan nee invullen en het is fout, want dan krijg je juist een boete. Alles wat we bij ons hadden van kruiden en medicijnen was prima en na een aantal vragen over onze snorkels was dit ook goed. Alleen onze schoenen was een probleem, we hebben er namelijk mee gewandeld maar ook mee op de boerderij gewerkt. We mochten aansluiten in de rij. Dan kom je bij de douanier en dan maak je de tas open geef je de schoenen af. Er worden nog vragen over gesteld en dan gaat de douanier je schoenen ergens desinfecteren. Vervolgens maken ze nog een scan van je tassen en dan ben je echt het land binnen.

De eerste dagen in Christchurch hebben we voornamelijk op internet gezocht naar mini-vans, gechat met mensen, afspraken gemaakt en busjes bekeken. Het was vrij lastig, want wat wij eigenlijk wilde was gewoon buiten ons budget. Dus moet je keuzes maken en voor ons werd dat: een groot bed en binnen kunnen koken. Na veel bezichtigingen hebben we eindelijk eentje gevonden. We hadden een laag budget ingesteld omdat als wij NZ verlaten is het rond de winter en dan moeten we hem ook nog zien te verkopen.

22 februari is het dan zover, we gaan vertrekken. Als eerste boodschappen doen en spulletjes kopen om de bus iets gezelliger te maken.

We stoppen in verschillende plaatsen waar we kolonies zeeleeuwen zien van echt dichtbij. We hebben ook een paar geeloog pinguïns gezien, jammer genoeg wel van een afstandje. De pinguïns zijn namelijk hun veren aan het wisselen, waardoor ze gestresst en “ziek” zijn. Ze gaan nu dus minder vaak de zee in en maken zich klaar om zich terug te trekken in hun nest. Heel jammer want ik had deze schattige beestjes graag op het strand willen zien hoppen. Je hebt ook veel betaalde tours, maar volgens de pinguïn-man ga je ze daar ook niet zien. Wat betekend als ze het wel garanderen zijn het niet echt meer wilde pinguïns.
We wisselen onze dagen af van ontspannen op de camping(gratis meestal) tot wandelen en lange stukken rijden.

New Zealand is echt prachtig, wat een landschappen. Stel je voor dat je op een grote weg rijd tussen de landbouw, hier en daar heb je schapen en koeien staan. Opeens komen aan de rechterkant de bergen en zodra je, je hoofd omdraait naar links zie je de blauwe zee. Wij genieten enorm hier. Zelfs in die paar dagen dat we onderweg zijn hebben we al zoveel moois gezien.

‘S ochtends is het vrij fris en staat er een stevig windje, in de middag is het opeens bloed heet en rond 17uur komt dat windje weer aanzetten en trek je weer je dikke trui aan. De nachten zijn ook vrij koud, we zijn dan ook enorm blij met ons extra dekentje.

En als je nu denkt waarom koop je een bus en huur je geen. Nou zelfs als we de bus verkopen met verlies zijn we nog steeds goedkoper uit dan huren.

Groetjes van ons.

• 27 Februari 2020 - 09:17

Johanna:

Mooi verblijf toegewenst in Nieuw Zeeland en geniet van jullie bus. Fijn dat je zzo'n bijzondere verjaardag hebt gehad met je maatje globetrotter.

• 27 Februari 2020 - 10:20

Josephina :

Weer een super reis verslag ! Geniet

• 27 Februari 2020 - 10:45

Louis:

Helga en ik zijn ook in Nieuw Zeeland geweest. Het blijft mijn favorite land. Wensen jullie een mooi verblijf in dit land en weer bedankt voor het mooie verhaal. Nu kan ik een patient van Meander weer op de hoogte houden, deze vraagt mij steeds hoe het met jullie gaat.

• 27 Februari 2020 - 11:22

Gertie Hofstee:

Hallo reizigers,

Opnieuw bedankt voor het leuke reisverslag. In gedachten reizen wij nog steeds met jullie mee.
    Maak van het verblijf in Nieuw-Zeeland een hele mooie reis met het "busje". Geniet van alle natuurschoon en natuurlijk ook van de diverse dieren.

• 27 Februari 2020 - 11:41

Van Haren Eugène:

Wat een mooi reisverslag!
    Dank jullie wel!
    Geniet van het mooie Nieuw-Zeeland. Groetjes Eugène & Cécile.

• 27 Februari 2020 - 16:11

Berbel:

Hallo Shirly, julllie hebben autsralie nu achter jullie gelaten, en weer van alles gezien , wat is het mooi wat je schreef erover, en nu lekker genieten van Nieuw -Zeeland ,veel plezier

• 27 Februari 2020 - 16:54

Anita Spees:

Wat een mooie reis tot nu toe... Shirley wat schrijf je gedetailleerd, heerlijk!
    Gelukkig hebben jullie nog heel lang te gaan, geniet van alles wat op jullie pad komt.
    Grt Anita

• 29 Februari 2020 - 10:39

Conny:

Weer genieten om jullie verhaal te lezen!, heb een onvergetelijke tijd in nieuw Zeeland!

• 03 Maart 2020 - 00:54

Yvonne:

Geweldig om jullie mooie verslag te lezen. Super dat de reis nu verder gaat in een ander land. Shirley jij mocht je verjaardag in Australië vieren en Meander alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag in Nieuw-Zeeland. Wij wensen jullie nog heel veel plezier. xxx