Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Shirley en Meander - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Shirley en Meander - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Shirley

Blijf op de hoogte en volg Shirley en Meander

16 November 2019 | Cambodja, Khett Siem Reab

Susuday (oftewel goede dag in het Cambodjaans)

We zijn in Cambodja en we zijn benieuwd wat het ons gaat brengen.
Het land is niet heel goedkoop vergeleken met andere Aziatische landen. Je betaald hier in Dollar of in Riel. Als je pint krijg je alleen Dollars. Als je wat moet betalen en het is bijv. 3.50Dollar dan moet je die 50cent met Riel betalen. Ze hebben hier namelijk geen munt geld. Voor Cambodja is het vrij slim om op deze manier te betalen, hierdoor hebben ze namelijk een financieel voordeel, omdat je 0,91cent niet kunt betalen dus dan wordt dat al geteld als dollar.

De workaway projecten zijn niet echt meer iets geworden voor Cambodja omdat we weinig reacties hebben gekregen, dus we besluiten om hier vooral vakantie te vieren.
We verblijven eerst 3 dagen in Phnom Penh. Hier bezoeken we 21 Tuol Sleng, hier werden mensen gevangen genomen en mishandeld die tegen de Khmer waren. En we bezoeken de Killing fields hier werden de mensen heen gebracht om vermoord te worden. Het was een hele indrukwekkende dag. Cambodja heeft een vrij heftige en uitgebreide geschiedenis, voor de mensen die het interessant vinden zou ik Google even aanraden.

Inmiddels hebben we een goedkeuring voor een vrijwilligers project in Indonesië. We gaan naar Sumatra om een meisje te helpen met haar homestay.
Nu kunnen we onze plannen wat concreter maken voor de komende week en onze vluchten boeken.

We zijn met de bus van Phnom Penh naar Sihanoukville vertrokken. Jammer genoeg hebben de Chinezen het hele gebied overgenomen en is het een grote bouwput geworden. Het is niet gezellig om in een groot bouwproject te zitten aan het strand, dus besluiten we om 1 nacht te blijven en dan naar een eiland te gaan.
Het eiland waar we heen gaan is Koh Ta Kiev. Je kan hier alleen per boot komen, die 1x per dag vaart. Het is voornamelijk jungle en strand, en er zijn niet veel mensen waardoor je al snel een hechte band hebt. Op het hele eiland zijn er 5 bungalow-hotels. Er is geen internet en maar een bepaalde tijd stroom. Back to the basics dus!
Meander vond dit eiland en hotel Ten103 via workaway, maar omdat ze al voldoende vrijwilligers hadden besloten we erheen te gaan als gasten.
Bij Ten103 slapen we in een gemengde dorm met 5 stapelbedden. Voor mij was dit de eerste keer, ik vond het best spannend, omdat ik echt hou van mijn eigen plekje. Gelukkig viel het allemaal reuze mee, het deed me denken aan vroeger de scouting of schoolkamp. Het was echt een grote open ruimte (geen ramen of deur), met super mooi uitzicht op de zee. Je werd in de ochtend gewekt door de zon of de geluiden van de zee. Wat een super fijn en rustgevend gevoel. De stapelbedden vond ik wat minder, telkens als Meander zich bovenin omdraaide werd ik wakker omdat het hele bed dan mee bewoog.
Grote tegenvaller was de wc, de bekende Aziatische squatpan. Na een paar dagen ben je er wel klaar mee. En douche doe je met een emmertje water.
Er hangt een hele relaxte sfeer op deze plek, toch besluiten we na 3 nachten te verhuizen naar Crusoe hier nemen we een bungalow. We hebben gemerkt dat we een eigen plek om je terug te trekken toch erg fijn vinden om te hebben.
Sinds dit seizoen heeft een Fransman met zijn Cambodjaanse vriendin Crusoe overgenomen. Ze zijn dus nog volop bezig met promoten, naamsverandering, dingen verbeteren etc; ( er is een normale wc en douche)
Ook hier hangt een hele relaxte sfeer, heel anders wat meer rust en echt voor koppeltjes en families.
We krijgen hier een hele leuke band met een koppel van India/Duitsland en de eigenaren en hun familie van Crusoe. Je hebt dan hele leuke gesprekken en gaat samen brainstormen om de bungalows te promoten, activiteiten bedenken en kritisch naar dingen te kijken. Wat mis je nog of wat zou je verbeteren.
We helpen zelfs met het opruimen van het strand (afval ruimen en bladeren vegen).
Het mooiste is dat deze mensen het ook echt waarderen dat je een handje mee helpt. Ze willen dan ook graag wat voor je terug doen.
Dit eiland is zeer zeker een aanrader!

Na 9 dagen te hebben genoten op dit eiland en 100 muggenbulten verder, vliegen we van Sihanoukville naar Siem Reap.
Bij het afscheidnemen vond iedereen het echt jammer dat we weg gingen. Het voelde een beetje alsof je bij hun familie hoorde.

Omdat we een vlucht in se avond hadden en de boot vanuit Koh Ta Kiev alleen in de ochtend vertrekt moesten we in Sihanoukville onze tijd doorbrengen. De grote bouwput en de geur van afval maakte het niet aantrekkelijk om te eten. We vertrokken daarom vroeg naar het vliegveld. Het vliegveld was zo klein er was niet veel keus om te eten (2 restaurantjes 2 winkeltjes). En aangezien ik sinds we onze trip begonnen zijn vegetarisch geworden ben( vooral omdat ik het vlees en vis niet vertrouw in Azië) is de keus klein als er niks vegetarisch te krijgen is. We besluiten een zak m&m’s te kopen want ik heb toch wel een beetje honger. Ze kosten 11 dollar, wat eigenlijk al belachelijk is! Aangekomen bij de kassa wordt er gevraagd waar je heen vliegt, helemaal in mijn nopjes met mijn zak chocola vertel ik waar we heen gaan. Sorry you can not buy this, this shop duty free. Ik kan jullie vertellen, als ik hongerig ben dat ik niet de vrolijkste ben. We reageren beide echt verbaast. Dude dit is chocola wat is je probleem. In 2 sec besloot ik om niet in discussie te gaan en liep weg! Arme Meander mocht vervolgens 10min (of langer) naar mijn geklaag luisteren hoe belachelijk ik het wel niet vond. Aan de prijs van 11 dollar te zien was er echt niks duty free aan (zeker als je bedenkt dat je deze zak m&m’s thuis gewoon koopt voor 3,50€ )
Er was nog 1 winkeltje waar ze nootjes hadden, nou ze waren erg lekker!

Aangekomen in Siem Reap, lijkt het echt een heel ander Azië. Wij denken dat hier meer de rijkere mensen wonen. Alles is meer gestructureerd.
We hebben nog een paar dagen te gaan in Siem Reap en daarna vliegen we naar Indonesië. De volgende keer horen jullie over onze ervaringen hier in de stad.

Ps: ik zal binnenkort proberen foto’s toe te voegen.

Veel liefs Meander en Shirley

  • 16 November 2019 - 12:40

    Jason:

    looks like a great adventure stay safe cousin

  • 16 November 2019 - 12:48

    Gertie Hamers:

    Leuk om jullie verhaal te lezen met veel UPS en downs. Kijk uit naar de volgende keer.

    Groetjes Gertie

  • 16 November 2019 - 14:32

    Josephina :

    Super mooie fotos gezien via Google van Koh Ta Kiev. Grtjs

  • 16 November 2019 - 14:56

    Elvira:


    Heerlijk om op zo'n afstand en in een veilig warm huis met douche en wc ;), tweepersoonsbed en eten genoeg in de koelkast, mee te mogen leven met jullie.
    Jullie doen het toch maar !! Chapeau.
    Groet en tot volgende keer. Elvira

  • 16 November 2019 - 16:46

    Cécile :

    Leuk om te lezen welke avonturen jullie meemaken. Ik heb mooie foto’s op Google gezien.Geweldig, dus genieten maar

  • 16 November 2019 - 18:16

    Helma:

    Wat heerlijk om dit te lezen. Heel beeldend geschreven.
    Het is net of ik erbij ben

  • 16 November 2019 - 19:29

    Wilma:

    Wat heerlijk om een nieuwe plek te kunnen kiezen als het niet echt goed bevalt op de plek waar je bent. Die muggenbulten klinken wat minder aantrekkelijk, hopenlijk hebben jullie genoeg "na de bijt" bij jullie :P Ik ben erg benieuwd wat het homestay-project in gaat houden.
    Goede reis naar Sumatra!

  • 16 November 2019 - 20:29

    Francis Maassen:

    Superleuk om jullie reisverhalen te lezen!
    Mooi om te lezen wat jullie beleven en wat het met jullie doet. Verschillen zien in omgeving en mensen. Toch geweldig dat je je zo gauw bij andere mensen kunt thuisvoelen. En soms ook niet.
    Alvast veel mooie nieuwe ervaringen!!!
    Kijk al uit naar volgende verhaal

  • 17 November 2019 - 09:19

    Gerriëtte Vreuls:

    Wat leuk om mee te genieten van jullie avonturen. Veel plezier

  • 17 November 2019 - 19:02

    Berbel:

    wat een belevenis voor jullie, het is wel spannend wat jullie hier en daar op jullie pad komt. ik vind het
    fijn om jullie verhaal te lezen, ik wens jullie verder nog succes


  • 18 November 2019 - 18:28

    Peter:

    Ik vind het heel leuk, en ook wel een beetje spannend, om jullie zo te kunnen en mogen volgen.
    Ik kijk uit naar de volgende post.

    Groetjes,

    Peter

  • 18 November 2019 - 20:28

    Gertie Hofstee:

    Hallo Shirley,

    Leuk jullie reisverslag te lezen en even commentaar te geven. Natuurlijk zijn M en M van elf dollar veel te duur maar honger leiden is ook niets. Geniet lekker van de reis en alle bezienswaardigheden ook de mindere zoals de Killing Fields. Nu op naar de volgende bestemming. Ik zal het reisverslag weer van begin tot einde lezen en zo samen met jullie een beetje van de wereld zien. Goede reis en hartelijke groeten. Gertie.

  • 19 November 2019 - 00:24

    Yvonne:

    Leuk om jullie reisverhalen te lezen. Via Google naar afbeeldingen van de door jullie bezochte plaatsen gekeken. Heel indrukwekkend. Geniet van jullie reis (die ik ook wel heel spannend vind) en kijk uit naar het volgende verslag. Uiteraard een goede vlucht naar Indonesië. Groetjes Yvonne

  • 22 November 2019 - 08:05

    The Brother:

    Oh wauw, The killing Fields!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Shirley en Meander

Actief sinds 24 Sept. 2019
Verslag gelezen: 687
Totaal aantal bezoekers 7951

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 30 November -0001

Wereldreis

Landen bezocht: