Happy new year - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Shirley en Meander - WaarBenJij.nu Happy new year - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Shirley en Meander - WaarBenJij.nu

Happy new year

Door: Shirley

Blijf op de hoogte en volg Shirley en Meander

03 Januari 2020 | Indonesië, Ubud

Hallo lieve mensen.

Als aller eerste happy new year!

We zijn in Bali en verblijven eerst een nachtje in Ubud centrum. We lopen door de drukke winkelstraat en het eerste wat ik dacht, “met mam zou ik me hier helemaal arm shoppen”. Meander ( en ik denk de meeste mannen) houdt niet zo van shoppen. Overal waar ik keek zag ik veel te leuke spullen en kleding. Laten we maar zeggen, gelukkig is mijn backpack niet zo groot.
Vanaf 23 december verblijven we in een villa in Sukawati, een plaatsje net onder Ubud. In de villa kunnen we zelf koken en er is een zwembad.

Bali is een leuk eiland, maar persoonlijk vond ik Sumatra en Java vele male leuker. Dat het toeristisch is kon ik me wel inbeelden maar de drukte, zelfs in kleine straatjes is abnormaal. Voor 5km te rijden zit je al snel 30min op de scooter en dan zitten we nog niet eens in het drukke toeristen gebied. In heel veel gebieden hebben ze zelfs Grab en Gojek taxi geblokkeerd. Het zijn min of meer maffia praktijken. Als toerist moet je dus een veel te dure taxi nemen. De prijs van Grab is dan bijv. 150.000rp, de locals vragen dan 400.000rp.
Verder is Bali gewoon duur, als je het vergelijkt met thuis niet. Wij zijn Sumatra en Java prijzen gewend.

De bedoeling was om weer een vulkaan te beklimmen, mt. Batur. Na wat onderzoek kwamen we erachter dat een gids verplicht is en dat terwijl de weg naar de top niet al te moeilijk is. Er hangt dan ook weer een mooi prijskaartje van 45€p.p aan vast. Na wat horror blogs te hebben gelezen van mensen die geprobeerd hebben Batur zelf te beklimmen, kom ik erachter dat rond deze hele berg een maffia praktijk is opgericht. Deze mensen zorgen ervoor dat jij als toerist een gids MOET nemen. Met in ons achterhoofd dat als je een gids neemt je dus ook de maffia steunt besluiten we om deze vulkaan niet te bezoeken.

Scooter rijden doen we hier niet veel, dit omdat het te druk is maar ook omdat we te maken kregen met de corrupte politie.
Uit het niets werden we naar de kant gehaald en je zag alleen maar toeristen die ook aangehouden waren. Meander rijd dus ik laat hem het woord doen en het mooie daarvan is dat ik kan observeren. Ik zie wat toeristen “angstig” kijken en sommige willen eigenlijk iets zeggen, maar dat gaat niet want er staan te veel agenten. Alles was prima alleen had Meander geen internationaal rijbewijs.
De grap is dat een internationaal rijbewijs gewoon een stom papiertje is met de vertaling van je rijbewijs. Stom gezegd, je zou het zelf kunnen maken. Meander verteld de man dat op zijn rijbewijs ook de Engelse vertaling staat en dat het al een internationaal rijbewijs is. Nog nooit met alle reizen die we gemaakt hebben heeft iemand moeilijk gedaan. We wisten ook van internet dat een internationaal rijbewijs normaal alleen nodig is als je auto rijd. De beste man vertelde ons dat we in Indonesië een rijbewijs moesten aanvragen. Kort gezegd we kregen een bekeuring 1.000.000rp maar als we meteen betalen 500.000rp. Wij hadden bijna geen geld bij ons omdat we onderweg waren naar de bank. Meander vertelde dit dan ook, waaruit ik opmerkte dat minder geld waarschijnlijk ook goed is. In het Nederlands zeg ik kijk hoeveel geld we hebben en of dit genoeg is voor deze man. We hebben 150.000 en we laten het geld zien, meteen roept hij “ nee nee nee niet laten zien stop weg. Je betaald niet het normale bedrag dus je moet het me onopgemerkt geven”. Meteen verdwijnt het geld diep in zijn zakken, en wat zijn wij blij dat het ons maar 10€ koste. Zelf denk ik al hadden we het internationaal rijbewijs van de anwb dat het nog niet goed was en we alsnog een bekeuring kregen, of hij zou wat anders gezocht hebben.

We vervolgen onze weg naar Taman Festival. Het is een verlaten pretpark want meer dan 20 jaar geleden zijn de deuren gesloten. Tegenwoordig is het een spookachtige plek met vervallen gebouwen vol street art (zo staat het in ieder geval beschreven op internet). Ook zie je hoe de natuur het park heeft overgenomen. De locals denken dat de plek vervloekt is, omdat toentertijd op vrijdag de 13de de bliksem ingeslagen was in de lasershow.
Ik verwachten dus een plek met vervallen gebouwen, kapotte achtbanen en verschoven meubels. Dat noem ik namelijk spookachtig, jammer genoeg was het dat niet. Wel een prachtige plek om foto’s te maken, totdat je 10muggen op je arm ziet zitten. De natuur heeft het park dus echt overgenomen, na 15min en 20bulten rijker ren ik het park uit (Meander was na 5min al weg).

Kerst staat voor de deur en het voelt best gek om niet bij de familie te zijn. Ook is het gek dat het warm is en we kerst vieren in een zomers outfitje. Kerst gaat rustig aan ons voorbij, het enige wat we doen is luxe uiteten.

Verder bezoeken we monkey forest waarbij we beiden besprongen werden door apen, Meander werd in zijn pet gebeten en mijn aap trok me aan de haren.
Met de eigenaar van onze villa en zijn zoon beklimmen we een berg. Het was een fijne tocht en niet heel zwaar met een mooi uitzicht. Het mooie was dat mister Dewa offers neerlegde voor de Goden, zodat we een fijne tocht zouden hebben.
Helaas was hij op de terug weg zijn autosleutel verloren waardoor hun terug naar boven moesten lopen. Geen probleem wij vermaken ons wel met de straathonden.

Bali staat voor ons in het teken van relaxen en uitrusten. Zo lig ik hele dagen aan het zwembad in de zon en lees een boek.

Oud en nieuw was een bijzondere dag. In de middag vertrokken we naar Kuta. Eerst een beetje shoppen en oriënteren waar we ‘S avonds willen vieren. De tijd doven tot 00.00uur is vrij makkelijk maar we worden op een gegeven moment toch wat verveeld. Rond 21uur besluiten we nog te genieten van een uur massage. Een betere manier om het nieuwe jaar af te sluiten is er niet.
We vinden een mooi plekje op het strand en genieten al van de eerste blikken vuurwerk. Een paar minuten voor 00.00uur gaat iedereen opeens staan en knalt het helemaal los. Huh het is toch nog geen tijd en op dat moment besef ik dat ik dit op internet gelezen heb, de reden waarom geen idee. Het vuurwerk is prachtig en waanzinnig dat je met je bloten voeten in het zand staat te kijken naar vuurwerk. Opeens gaat er heel veel vuurwerk tegenlijk af 30m van ons vandaan. Mensen beginnen te rennen en even lijkt het alsof het helemaal mis gaat. Je begint te twijfelen of je nu ook moet rennen en al snel stoppen mensen en zie ik op de klok dat het precies 00.00uur is (het was gewoon een teken dat het nieuwjaar was). Nog nooit heb ik zoveel vuurwerk gezien! Om 00.30 zijn we moe en voldaan en vertrekken, helaas is het nog niet zo makkelijk om weg te komen. Het is zo druk met scooters dat je nergens meer doorheen komt. Na een lange zoektocht voor een betaalbare taxi zijn we rond 3uur thuis.

De dagen erna relaxen we weer aan het zwembad en is het laatste wat we doen de grote vismarkt bezoeken en gaan we naar de Uluwatu tempel.

Ons Indonesië avontuur zit er op, vannacht vertrekken we naar Australië-Perth.

Lieve groet Meander en Shirley


  • 03 Januari 2020 - 13:55

    Mama:

    Haha, wat n maffia praktijk. Yep, anwb rijbewijs stelt niets voor. Dit is ook alleen maar voor A NWB te spekken. Leuk verhaal. Ik wens jullie alvast n goede vlucht naar Australie. Wees voorzichtig . Hvj

  • 03 Januari 2020 - 16:32

    Helma:

    OMG .....wat een praktijken daar op Bali.
    Wil heel graag weer eens terug naar Bali maar als ik dit lees, twijfel ik .
    Java hebben jullie op tijd verlaten, want daar zijn veel overstromingen op dit moment.
    In de regio van Jakarta.
    Goeie reis naar Australië en mijd de brandgebieden!

  • 03 Januari 2020 - 17:14

    Elvira:

    Lieve Shirley en Meander,
    Dank voor jullie prachtige verhalen !
    Ik wens jullie een heel goed 2020 met vooral een goede gezondheid en veel mooie geluksmomenten.
    Goede reis verder en tot jullie volgende bericht.
    Groet Elvira

  • 03 Januari 2020 - 18:26

    Tante Nel :

    Hallo meander en Shirley .wat een avonturen daar ,
    Jullie gaan naar australia , veel bosbranden in het zuid oosten v het land , Perth ligt in het westen , dus daar geen branden ,
    Ten oosten v Melbourne worden duizenden mensen geëvacueerd nu ,
    Ik weet niet of jullie wat nieuws hebben gezien of gehoord over deze ernstige bosbranden in australia ?
    Gr v ons ome Ger Tante Nel xxx

  • 03 Januari 2020 - 19:05

    Cécile :

    Happy New Year!!!

  • 03 Januari 2020 - 21:08

    Jos Ruijters:

    Hi, een goed en gelukkig 2020 !! Mooi hoor al die verhalen

  • 03 Januari 2020 - 21:12

    Uncle Roy:

    Happy newyear en een goede reis naar Australië!

    Weer een goed verhaal om te lezen! Corruptie bah, knap hoe jullie er mee omgaan.
    Ben nu al benieuwd naar jullie avonturen op het nieuwe continent.

    Xxx CenR

  • 03 Januari 2020 - 22:34

    Rianne:

    Leuk om alles te lezen! Happy newyear en veilige reis naar jullie volgende bestemming! Ben zo benieuwd hoe Australië gaat zijn!
    Have fun en blijven genieten!

  • 04 Januari 2020 - 00:14

    Wilma:

    Een gezond, gelukkig en sprankelend nieuwjaar voor jullie! Wat een mooie beslissing om de vulkaan níet op te gaan om zodoende de maffia niet te steunen, hulde! Ook knap zoals jullie met de corrupte agent om zijn gegaan!
    Heel veel mooie ervaringen in Australië en blijf veilig!

  • 05 Januari 2020 - 10:14

    Gertie Hofstee:

    Prachtige reisbeschrijving.
    Voor jullie beidjes, een warm, gezond en liefdevol 2020

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shirley en Meander

Actief sinds 24 Sept. 2019
Verslag gelezen: 568
Totaal aantal bezoekers 7962

Voorgaande reizen:

30 Oktober 2019 - 30 November -0001

Wereldreis

Landen bezocht: